fbpx

Gezondheid: Ons gezin gaat Keto (1)

Al maanden was ik er klaar voor.  Om met onze familie van een normaal Nederlands dieet over te gaan op Keto. Of wel LCHF (low carbs high fat).

 

Keto 1.0.

Keto zorgt voor een andere soort verbrandingssysteem in je lichaam. Je haalt je energie niet meer uit koolhydraten maar uit vet. Van energie omzetten vanuit glucose, wordt je lichaam nu een vet-verbrandingsmachine.

Het is ook wel bekend als een koolhydraatarm dieet met hoog vet. Een Paleo-Dieet maar met lagere koolhydraten en focus op vet.

Wij doen dit als een familie, met onze kids. Omdat dit geen gangbaar proces is, zal ik hier de komende tijd over bloggen. Misschien helpt het een ander die in hetzelfde proces zit een stapje verder, of voel je je minder alleen in deze keuze.

Keto brengt een hoop positieve eigenschapen met zich mee. Voor starters: gewichtsverlies, als je te veel vet hebt opgeslagen. Maar daarbij verandert er ook veel dingen in je lichaam. Je ontstekingswaarden gaan omlaag, je hoofd wordt rustiger, je spieren ontwikkelen beter, het geeft je meer uithoudingsvermogen en je gaat scherper denken.

 

Waarom doen we dit als een familie? 

Ik denk dat het tijd is om ons even voor te stellen.

Ik ben Merel, 35 jaar. Al 20+ jaar bezig met mijn gewicht, en inmiddels een ervaringsdeskundige op allerlei dieeten. Ik zit op dit moment op +4 kilo van een gezonde BMI en wil het liefst nog 10 kilo kwijt. Ik ben getrouwd met Jonah (die het niet erg vind om af te vallen, maar het minder nodig heeft). Ik ben moeder van Spencer (6) jaar, die veel intoleranties en allergieen (heeft) gehad, vaak last heeft van overprikkeling en sterk reageert op eten (met name in z’n gedrag). Hij heeft soms gedrag wat wat op autisme lijkt en dit wordt versterkt door suiker en ongezond eten.

En als laatste ben ik moeder van Chloe. Ze wordt volgende maand 4. Zij heeft nog nooit de groeicurve aangetikt sinds haar geboorte. Haar broertje had dit ook tot zijn 2.5e jaar en is toen flink afgeslankt en gegroeid.  Op het consultatiebureau geven ze aan dat ik bij geen verbetering testen moet gaan doen in het ziekenhuis om te kijken waarom ze zo sterk afwijkt van de curve. Ze is bijna 4 en 24.9 kilo, ze is daarbij ook erg lang. Spencer is 6 en 27 kilo dus het verschil is niet groot. Ondanks mijn goede voornemen en ook wat goedbedoelde acties, is ze het laatste half jaar eerder verergert dan verbeterd. Over 1.5 week staat er weer een consultatie-bureau afspraak gepland, dus we zullen zien wat het daadwerkelijk met de curve doet. En ja, we zijn ook langs een diëtiste op haar aanraden geweest. Zij gaven aan dat ze meer melk mist drinken (terwijl we al een tijd overgegaan waren op rijstemelk, wat welk verschil maakte voor een tijd). Gelukkig heb dit advies niet ter harte genomen, vooral toen er in zomer bij ons beide een melk intolerantie uitkwam. Met andere woorden, we krijgen er buikpijn van en het voelt als een blok-steen in ons lichaam.

Chloe’s vetverbranding werkt ook niet optimaal. Het maakt niet uit welk ziektebeeld ze zou hebben, ik geloof zelf dat een groot deel van de weg naar genezing gezonde voeding is, om haar lichaam van binnenuit te laten genezen. Serieuze business dus om gezond te eten.

 

Waarom niet gewoon matigen?

Waarom ik gekozen hebt om niet ‘gewoon wat gezonder ben gaan eten’, is omdat brood ook nog zo’n ding is. Chloe kan alleen boekweit goed verteren en Spencer alleen Gluten-vrij (en allebei niet andersom). Ik zelf heb ook een haat-liefde verhouding met brood, de liefde vooral met de croissantjes en de haat met wat het met me doet. Al met al, het was gewoon beter om het brood helemaal te vermijden. Dat is al zo’n drastische verandering dat ik dan liever helemaal overga op een Keto-Dieet omdat dit zoveel extra voordelen met zich meegeeft. En daarbij verbranden mijn dochter en ik koolhydraten slecht en maakt het ons sneller dan de normale mens, dik. Een week lang koolhydraten eten maakt me makkelijk 2-3 kilo dikker, wat vrij extreem is. Koolhydraten zijn dus niet mijn vriend.

Ik ben van mening dat Keto voor ons allen het beste is. Maar wat is nu de beste tijd voor de overgang, vooral omdat de eerste week echt lastig is. Het komt nooit uit! Je lichaam heeft wel een klein week nodig om in Ketose te raken (waardoor het verbrandinsgmachisme van je lichaam geswitcht is naar vet). Dit proces is heftig en voor iedereen weer anders. Maar als je uitkomt aan de andere zijde is het een nieuwe wereld die voor je opengaat.

 

In ketose voel ik mij:

  • Blijer, vrolijk
  • Energiek en gezond
  • Ervaar geen honger meer of snaai neigingen
  • Heel helder in mijn hoofd
  • Helpt met hormoondisbalancen, dus meer evenredig
  • In september viel ik 10 kilo af, wat natuurlijk geweldig was.

Kortom, je voelt de energie terugkomen, en daarbij neig je niet meer naar ongezonde dingen. Ik ervoer ook dat geen hongeraanvallen meer had en dat ik me over het algemeen verzadigd voelde.

 

De Macro’s

Als je op KETO-dieet bent, probeer je tussen de 20-50 grams koolhydraten per dag te eten, waarbij 20 gram wenselijk is in het begin. Elke maaltijd bestaat uit koolhydraten, proteine en vet. Op een dag (dit ligt totaal aan je macro’s), probeer ik te focussen op 20 grams koolhydraten, 75 grams proteïne en 100 grams vet. Een sneetje brood heeft 50 grams koolhydraten! Dat betekent dus dat je deze gedag kunt zwaaien, of althans het normale brood. Je eet daarbij veel vet, hierdoor krijg je een verzadigd gevoel, maar zorgt er ook voor dat je lichaam vet gaat verbranden.

 

Maar vet is toch niet gezond?

Dit is natuurlijk al een oer-oude discussie. In mijn mening zijn gezonde vetten heel goed voor je, zoals kokosolie, avocado, noten, lijnzaad, vette vis etc.. Suiker en koolhydraten zijn de ‘boosdoener’, al heeft groenten ook koolhydraten, dus aan een beetje ontkomt je sowieso niet (en dat wil je dan ook niet). Je moet wel kiezen voor vet of koolhydraten. Als je veel vetten eet bij een koolhydraat-rijke levensstijl, dan kom je zeker aan!

 

De start

De dag voor onze start heb ik de kids op de hoogte gebracht van het plan! “We gaan gezond eten, omdat ons lichaam er blij van wordt + je hoofdje lekker leeg”. Spencer van 6 gaf aan dat hij snoep erg lekker vindt, maar dat hij zich daarna nooit lekker voelt. Ha! Die hadden we dan al binnen, tenminste 1 aan boord.
Nu moet je weten dat mijn kids de meeste suikerliefhebbers zijn die ik tot nu toe ontmoet hebt. Lekkers, chocolade, koekjes, chips! Ze zijn er dol op. Vooral Chloe heeft een allergie voor alles wat gezond is en in de kleuren rood of groen op haar bord terecht komt. Vaak moet ik het dan ook de groenten wegtoveren door ze te pureren.

De dag voordat we zijn geswitcht hebben we heel bewust nog genoten van die chocolade paashaas. Omdat het vakantie was hebben we een dag gezwommen bij een zwemparadijs en we ontkwamen niet aan een frietje een frikandel (yikes). Nu had ik een XL frikandel besteld om te delen, wat vervolgens een meterslange frikandel bleek te zijn. Dat was wel een goede afsluiter want door de abnormale frikandel was ook mijn trek wat weg.

In de avond heb ik het hele huis van ongezonde en keto-onvriendelijke producten ontdaan. Zo dat voelde opgeruimd! Tip, doe dit echt, want op dag 1 leek het wel een speurtocht van de kinderen die op zoek waren naar alles wat met suiker, koekjes en lekkers te maken had. Lichamelijk was er nog niet zo veel gebeurd, maar emotioneel was het wel even pittig. “Ik haat gezonde dingen”, was dan ook hun motto van de dag.

Op dag 1 in de middag ben ik met de kids naar een speeltuin gegaan, als afleiding. Heel goed bedoeld, kregen de kids van een andere moeder een snoepje. Ze kwamen dit even bij mij checken (gelukkig), maar ze moesten hem helaas afstaan. Ook al wisten ze de reden, Spencer werd zo kwaad dat hij me voor een uur lang probeerde te slaan en pijn te doen. Dit doet hij alleen als hij echt buiten zichzelf van woede is en zich niet anders kan uiten. Maar dit was wel even pittig, vooral in de omgeving met alle andere ouders die vast wel iets onvriendelijks gedacht hebben (en begrijpelijk natuurlijk). Bij het verlaten wilde de speeltuin-medewerker ook weer een ballon met snoepjes meegeven als ‘bedankt voor het spelen’. Hmm… dit wordt lastiger dan gedacht.

 

Extreem hoor!
Waarom moet het nu zo extreem, vraag je je misschien af? Kun je niet zo af en toe een snoepje doen? Nee, in het begin is het dat super lastig. Het doel is namelijk om in Ketose te komen (dus in vetverbrandingsmodus). En hoe lang je van 2 kanten eet, hoe langzamer het gaat, hoe onprettiger het is. In ketose komen wil je zo snel mogelijk doen, dat is het doel! Sommige gezinnen doen het geleidelijk, maar dat past minder bij mijn gezin.

Dag 1 en 2 stonden dus ook bij mij in het teken van het bakken en koken. Ik wilde de kinderen natuurlijk laten zien dat gezond eten geen straf is en ook best lekker kan zijn. Nu ben ik geen goede kok en houd ook niet echt van bakken. Wel van het consumeren ervan, daarin ben ik een connaisseur, maar het zelf doen is altijd wat lastig. Ik heb de laatste dagen erg veel in de keuken gestaan. Pancakes, wafels, brownies (op basis van amandelmeel & kokos) naast de lunch, diner, om vooral wat dingen te maken wat  de kinderen lekker zouden vinden. Ik kan ze nu eenmaal niet een halve avocado geven, dat eten ze op dit moment echt nog niet.

De kinderen waren echt niet onder de indruk van het nieuwe eten. Ze smaken natuurlijk allemaal wat naar ei, en daarbij had ik ook nog niet alle gewenste ingrediënten in huis. Ik moest dus even roeien met de riemen die ik had en daarbij is het ook een trial-error, even blijven oefenen dus.

Tip voor de moeders

Wat ik al snel zag gebeuren is dat ik alle niet-opgegeten producten van de kids zelf ging opeten. Het is immers zonde om het weg te gooien? Dit gaat mij alleen niet helpen! Toen ik Keto alleen deed, had ik hier geen last van, maar deze verleiding moet ik leren te weerstaan. Weggooien met die hap of bewaren voor een volgende keer, maar ik ben niet de prullenbak!

 

Superkids

Via GoBento kwam ik aanraking met het kookboek “Super eten voor Superkinderen” van Tim Noakes. Een uitkomst! Het boek gaat niet uit van een Keto levensstijl maar wel van een koolhydraat arm, zonder toegevoegde suikers levensstijl. Erg makkelijk nog een slag aan te passen naar Keto. De struggle: Wat maak ik nu voor lekkers voor de kids, wordt daarmee gelukkig iets makkelijker. Zelfs Pinterest heeft namelijk niet zo veel op dit gebied. Normaal ben ik niet zo goed in kookboeken. Ik vind ze altijd zo gecompliceerd, veel ingrediënten, te veel stappen, maar dit boek ziet er goed te doen uit! Makkelijk, leuk voor de kids en de gerechten passen goed bij kinderen in elke levensfase. Aanrader dus en ik voel me een stuk meer uit de brand geholpen.

 

Keto gezond voor kids?

Is Keto wel gezond voor kinderen, vraag je je misschien af? Ik geloof van wel, maar dit moet je eigen overtuigen zijn. Ik volg al maanden een Keto kids groep, waarbij ook veel van mijn twijfels zijn weggenomen. Het is namelijk zo dat dit dieet jaren geleden ontwikkeld voor kinderen met Epilepsie. En er zijn nog steeds mensen die Medisch-keto volgen voor allerlei aandoeningen waaronder auto-immuun stofwisselingsziekten, ADHD, Autism etc. Er zijn dan ook veel gevallen van kinderen die door Keto volledig medicijn-vrij zijn geworden. Als baby wordt je ook geboren in een staat van ketose. Daarbij is de levensstijl met veel brood en ongezonde koolhydraten en vetten pas van de laatste tientallen-jaren. En dit heeft het percentage mensen met overgewicht niet ten goede gekeerd. Keto zorgt ervoor dat je op je gezonde gewicht gaat functioneren.

Ben je aan de magere kant, wordt je juist sterker. Heb je overgewicht, val je af. Daarbij verbetert het ook  je spieropbouw en uithoudingsvermogen. Ik denk dat het belangrijk is voor kinderen niet te streng te zijn op de macro’s (verhouding koolhydraten, proteïne en vet op jouw lichaamsbouw afgestemd). Eten totdat het kind geen honger meer heeft, en ik monitor hun gewicht ook. Drastisch gewichtsafname is niet de bedoeling bij kinderen. Dit houd ik dan ook goed in de gaten.

Daarbij kijk ik vooral hoe ze zich voelen, gedragen en hoe ze het zelf vinden. En ik zorg dat hun voeding wordt aangevuld met vitamine en mineralen (Ze krijgen van mij: Aloe vera, Colostrum, probiotica, Omega-3, multivitamine, PH balance). Ja een hele waslijst, maar ik geloof dat dit een verschil maakt in het genezen van de darmen + het vermijden van Keto-flu*. Vanuit de darmen komen namelijk de meeste intoleranties vandaan en dit heeft ook een link met onze hersenen en ons gedrag. Een leaky gut of doorlatende darm geeft problemen. Met Keto proberen wij de ontstekingswaarden te verlagen, de darmen gelegenheid te geven om te genezen om zo gezonder te kunnen leven.

Vanmorgen stonden de kinderen op met pijn in hun lichaam. Ik had zelf ook een goede hoofdpijn en ik was moe! Zo’n switch doet binnen 1 dag al zoveel met je. Ik probeerde aan mijn zoontje uit te leggen dat alle ongezonde beestjes nu dood aan het gaan zijn, doordat we geen suiker meer eten. Tja, daar moet je even doorheen. Gelukkig duurt het maar kort.

Aan het eind van dag 2 vertelde mijn zoon blij: “Mama, je hebt lekker dingen gemaakt vandaag!” Ach… daar doe je het dan voor; al die tijd in de keuken. Ik zag vandaag al wat kleine ‘lichtjes’ in de tunnel. Sowieso geef ik niet op, we gaan ervoor. It is now or never (althans zo voelt het).

Hier een aantal foto’s van maaltijden die ik gemaakt hebt.

 

Mijn wafels

Met wat zelfgemaakte aardbeien saus en slagroom. Spencer vond het lekker, Chloe niet echt.

 

 

Andijvie, gehakt schotel met crème fraiche, bacon & kaas.

Diner was echt super lekker (ook al krijg je vast geen honger van de foto ;).
It’s a winner! Mijn man was ook in z’n nopjes en de kinderen hebben het ook helemaal opgegeten. Zelfs Chloe at haar bord leeg, ondanks de groenten die toch echt herkenbaar waren.

 

Dag 3

Vandaag zijn we op dag 3: Vannacht heeft Chloe wel last gehad van de Keto-flu (overgeven en bedplassen). We hebben vanmorgen gelijk haar elektrolytes zo veel mogelijk aangevuld, want dit is een onderdeel van de Keto-Flu en lekker soep gedronken. Daarna voelde ze zich een stuk beter.

 

De keto-flu

De eerste week kun je wat griep verschijnselen krijgen. Dit kun je voorkomen door genoeg elektrolyten, magnesium, potassium, calcium & kalium binnen te krijgen. Je lichaam ontdoet zich namelijk van veel vocht, maar verliest ook z’n electrolytes. Hierdoor kun je je ziek en zwak voelen. Je moet dus zorgen dat je ze extra aanvult en hierdoor is de Keto-flu minder heftig of je kunt ‘m ook voorkomen. Hopelijk zijn we maandag klaar voor school en hebben we het ergste gehad.

Plus puntje: ik zie nu al verbetering in Spencer’s gedrag. Hij is minder ‘demanding’, boos en komt me de hele tijd knuffels geven.  Die lichtpuntjes helpen ons om door te zetten.

Keto-tosti

Voor lunch hadden we tosti’s. Zelf gebakken Keto-brood met ham & kaas. Ik vond het super lekker (vooral met een beetje sambal), maar de kinderen hebben het tot heden nog niet aangeraakt. Het brood smaakt ook wat anders omdat het met kokos & amandelmeel is gemaakt.

Op naar een gezonder leven met ons gezin!

 

Bijlage: wat kun je eten als Keto-er?

Merel Pyhala About the author

Merel is een enthousiasteling over alles aangaande gezondheid, darmen, essentiële olien en daarna een goed business boek. Ze deelt graag haar nieuwste bevindingen.